Penghayatan Al Fatihah - Siri 1

Deruan ombak berdesir memukul pantai. Hitam pekat di dada langit. Dalam kegelapan menjelang tengah malam. Suami dan anak-anak sedang dibuai tidur yang lena. Tiada kelihatan bintang-bintang bergemerlapan seperti semalam. Awan menutupi dada langit, membawa bersamanya butiran-butiran air yang bakal dicurahkan ke bumi. Detik dan waktunya hanya Allah yang mengetahuinya.


Bisik hati kecilku lagi: “Adakah segelap ini hatiku? Adakah pemahamanku dengan bait-bait ayat Surah Al-Fatihah yang ku alunkan setiap rakaat di dalam sholatku lebih baik penghayatannya hari ini, detik ini, masa ini berbanding sholatku waktu asar sebentar tadi.

Masa 11.59 dan 9 detik tengah malam tanggal 4 hb.September 2011, akan berlalu. Detik ini tidak akan datang lagi. Mampukah kita bertolak ansur dengan malaikat maut sekiranya ditakdirkan mati jam 12.00 tengah malam ini. Mati suatu yang pasti. Wahai diriku yang bergelar Hamba Allah, bermula saat ini inginku hayati Al-Fatihah yang diucapkan dengan lidahku semuga berbekas di hati di dalam sholat sebagai bekal menjalani kehidupan bahagia di dunia dan bekal untuk dituai hasilnya di alam akhirat. Pastikan sholat dilakukan 5 kali sehari tidak kurang satu waktu pun.

Bismillah..

Satu ungkapan keramat .Hanya hati yang penuh khusyuk berlagu syahdu menyebutnya akan terkesan mendarah daging di dalam diri. Islam agamaku.

Bismillah..

Sebutan dengan  lidah.TIdak cukup sekadar sebutan oleh lidah yang tidak bertulang.Ia menuntut pembuktian amalan . Neraca apakah yang digunakan memandu gaya hidup seharian? Bermula dengan celiknya mata di pagi hari sehingga ia direhatkan dalam tidur yang lena. Beruntunglah  sekiranya detik hati yang dipandu wahyu Ilahi dalam setiap diam dan gerak anggota. Yakin akan adanya pembalasan setiap gerak anggota di hadapan Allah. Takut kepdanya walaupun tanpa melihatnya kerana Allah Maha Melihat.

Wahai Allah. Akulah hambamu. Kedua mataku pemberianmu. Kedua tanganku mampu digerakkan denga kudrat dan keizinanmu. Koordinasi setiap urat-urat tanganku, alirah darah yang membekali setiap helaian urat-urat ini dan saraf yang menghantar deria rasa panas, sejuk, sentuhan lembut dan kasar, gatal dan getaran diinterpretasi di otak pada lokusnya. Alhamdulillah. Kedua telingaku kurnianmu. Dengannya aku mampu mendengar bunyi yang ingin ku dengar dan menabir bunyi yang tidak diingini.

Bismillah..
Terkandung 99 nama-nama Allah di dalamnya.
Bismillah…
Aku lemah Ya Allah. Segala yang dipinjamkan kepadaku akan kupulangkan kepadamu dengan sebaik-baik. Sebagai pembuktian menjana kebaikkan di dunia dan akhirat.
Bantulah aku Ya Allah dalam setiap denyutan jantungku untuk mentaati perintahmu dan meninggalkan laranganmu. Bantulah aku Ya Allah dalam setiap helaan nafasku. Bantulah aku Ya Allah pada setiap kerdipan mataku. Bantulah aku di setiap detik dan ketika. Ketentuan waktu aku menemuimu pasti di dalam pengetahuanmu.
Allah itu dekat. Asal sahaja kamu mengingatiku dalam setiap denyutan jantungmu.
Allah itu dekat. Asal sahaja kamu mengingatiku di dalam setiap helaan nafasmu.
Allah itu dekat.Asal sahaja kamu mengingatiku di setiap kerdipan matamu.
Ingatlah Allah dalam alunan bacaan Al Quran.
Ingatlah Allah di dalam doa-doamu.
Ingatlah Allah di dalam zikir di setiap waktu yang terluang dan di dalam diammu.
Pasti – Hanya mengingati Allah, hati menjadi tenang.




Pesanan untuk anak-anakku, Ahlan wa sahlan Ya Ramadhan

Wahai anak –anakku,pesanan menjelang Ramadhan.
Kisah cinta drama Korea nampaknya menjadi kegilaan remaja perempuan kini. Anak-anak lelaki  pula dengan Hip Hopnya. Hand phone pula memang menjadi teman sejati anak-anak . Lebih-lebih lagi program yang menawarkan internet dan mereka boleh melayari facebook dan tweeter di dalamnya. Pilihan mereka hanya di hujung jari.
Teringat saya kata Saidina Omar: “Didiklah anak-anak kamu untuk zaman mereka”. Macam mana ya. Ummi kena like semua anak-anak dalam facebook. Pun begitu, mungkin tak akan dapat mengikuti setiap aktiviti anak-anak di lima lokasi setiap saat dan ketika.
Wahai anak-anak. Memang ummi tak akan tahu dengan siapa dan untuk apa digunakan handphone itu tetapi Allah Maha Melihat. Tanamkan sifat Ihsan di dalam diri: Lakukanlah sesuatu seolah-olah kamu  merasa  kan melihat Allah, tidak sekali kamu dapat melihat Allah tetapi yakinlah Allah sentiasa melihat kamu.
Bayangkan sekiranya seseorang bersunyi-sunyi dengan teman lelakinya dan mereka merasa Allah Maha Melihat, sudah pasti mereka hanya akan keluar bukan berdua-duan tetapi berempat bersama rakan atau muhrim lain yang sudah berkahwin bersama mereka. Beginilah kami semasa mengenal pasangan bukan keluar berdua tetapi berempat. Bukan juga bertiga bersama kawan lelaki teman lelaki kamu atau bertiga dengan kawan perempuan kamu. Ramai juga teman lelaki yang akhirnya dipikat atau memikat kawan perempuan teman wanitanya.
Hem seperkara lagi. Nak tahu rahsia lelaki: Mereka akan mengejar cinta mereka. Maksudnya kalau mereka mencintai seseorang ,  orang itu sahaja yang digilainya. Sesiapa yang bertepuk sebelah tangan , lebih baik tarik diri kerana berkorban sampai bunuh diri pun tak akan dipandangnya. Redhalah kekasih hati tak sudi kerana cinta bukan semestinya memiliki. Paling penting jadikan hubungan cinta kepada manusia hanya untuk memperolehi cinta Ilahi.
Kami tidak mengharapkan apa-apa, hanya jadikanlah diri kalian seorang anak sholeh dan selohah sebagai harga paling berharga buat ummi dan abuya. Sehari di hujung minggu, setiap minggu atau sekurang-kurangnya sebulan sekali ziarahlah kami. Jadikanlah apa yang kami lakukan terhadap nenek sebagai ikutan .
Berbakti kepada ummi dan abuya semasa hayat masih ada. Pun begitu, kalian masih perlu berbakti kepada kedua ibubapa walaupun setelah kami meninggal dunia.
Ada orang marah apabila di ingatkan tentang tanggungjawab hubungan manusia dengan Allah dalam mendirikan sholat 5 waktu sehari semalam. Ini adalah tanda kesyukuran dan tanda seorang mendirikan tiang di dalam memelihara Ad deen . Hanya bertuhankan Allah bukan manusia atau harta. Ada orang yang mendirikan rumah seperti mahligai berjuta ringgit nilainya, tak sampai sebulan ajal menemuinya. Kata di antara mereka: “Apa engkau sibuk, kubur masing- masing lah”. Saya tanya kepada anak ini: “Adakah sama anak burung dengan anak manusia?”.
Tiada dakwa dakwi di antara haiwan tetapi seorang anak yang sholeh dapat membantu ibu ayah yang telah meninggal dunia. Doa di selepas setiap waktu sholat:” Rhabbir Fqfirlana waliwalidiina warhamhuma kama rabbayani shoqira”. Wahai tuhan kami ampunilah kedua ibu bapa kami dan rahmatilah keduanya seperti mana mereka mengasuh kami sejak kami kecil. Adakah tiada balasan azab kepada kedua  ibubapa sekiranya anak-anak yang mereka tinggalkan di dunia tidak sembahyang dan tentu sekali tiada doa kehadrat Allah memohon keampunan dan kerahmatan untuk mereka di alam kubur.
Anak adalah anugerah Allah yang paling besar kepada sepasang suami isteri. Tetapi alangkah malangnya anak yang lahir dari rahim seorang dari perbuatan maksiat hasil perzinaan atau sumbang mahram. Anak-anak ini yang kita dengar dibuang merata-rata seperti sampah. Sekiranya lahir kedunia tiada kerahmatan kekeluargaan yang sepatutnya menyumbang sebagai sekolah asuhan pertama manusia dalam mengisi kesempatan di dunia. Akhirnya tidak berkecuali seorang pun pasti mati. Mati adalah satu permulaan di alam ketiga di dalam perjalanan manusia menuju dan  menemui tuhannya.
Alhamdulillah. Alhamdulillah.Alhamdulillah. Ahlan wa sahlan Ya Ramadhan . Ahlan wa sahlan Ya Ramadhan. Selamat datang Bulan Ramadhan yang mulia. Segala amalan sholeh yang disukai Allah akan digandakan pahalanya. Sama-samalah kita berpuasa bukan hanya menahan lapar dan dahaga. Pelihara lidah dari percakapan yang sia-sia. Penuhi dengan ucapan zikir, istighfar dan membaca serta meneliti maksud Al-Quran. Satu juzuk sehari dan sekali khatam pada akhir Ramadhan ini.
Pelihara nafsu makan waktu berbuka. Berbuka secara sederhana dan jangan membazir. Jangan beratkan perut sehingga tertidur. Tak sempat bersama Imam menghidupkan malam Ramadhan dengan sholat Tarawih. Sholat ini hanya datang dan ditunaikan semasa Bulan Ramadhan yang mulia. 8 atau 23 bukan menjadi ukuran . Hanya kesyukuran dan kekusyukan melayan roh di dalam jasad untuk bermunajat sesuai dengan janjinya di hadapan Allah. “Sesungguhnya solatku dan  seluruh kehidupanku, hidupku dan matiku hanya kerana Allah.
Perbaiki niat dan ingat untuk niat bagi setiap aktiviti seharian. Berpakaian menutup aurat kerana Allah terlintas di hati setiap kali siap berpakaian. Semoga pakaian yang di pakai memperlihatkan ketrampilan di pemakai. Nampak Islam itu indah kerana Allah suka keindahan. Tetapi batas perhiasan janganlah melampau dan hindari niat untuk menunjuk dan menarik perhatian.
Satu niat, 10 ganjaran untuk akhirat. Ini merupakan objektif suatu aktiviti tersebut.  Bukankah buka catatan amalan setiap dari kita akan kita baca sendiri. Buku catatan yang akan ditulis oleh Malaikat Rakib dan ‘Atid di kanan dan kiri kita. Pastikan setiap aktiviti dimulakan dengan objektif iaitu niat. Ia juga adalah doa yang menandakan lemahnya manusia yang mengangkat Allah sebagai Al ‘Azim yang Maha Besar dan A’la yang Maha Tinggi.   Tiada perintah dan larangan yang patut di junjung oleh seorang HAMBA ALLAH jika kita yakin untuk bertemunya.
Wallahu A’lam.

DEMAM- Tip untuk cepat sembuh.

Kajian bersama pelajar Universiti Sains Islam Malaysia bagi  perundingan pesakit di klinik pesakit luar menunjukkan 70 peratus pesakit mengadu dengan keluhan demam. 60 peratus merupakan demam akibat jangkitan saluran pernafasan atas- jangkitan di tekak (pharynx), jangkitan tonsil, belakang tekak( larynx) atau jangkitan saluran pernafasan bawah- tracheitis, bronchitis,bronchiolitis.
Setiap dari kita tentunya akan mengalami demam sepanjang hidup ini. Tidak mengira umur dan jantina. Bayi, kanak-kanak, remaja, dewasa lelaki dan perempuan serta warga emas tentu akan mengalaminya. Ia lebih kerap terjadi kepada kumpulan rentan iaitu bayi, kanak-kanak dan warga emas. Juga pemulihan lebih lambat pada peringkat usia ini.
Demam merupakan reaksi badan yang normal. Ia merupakan tindakan yang menunjukkan sistem pertahanan badan menghadapi ancaman musuh. Sistem pertahanan tubuh diaktifkan bertujuan menentang jangkitan atau sebarang ancaman kesihatan.
Ramai yang beranggapan bahawa ubat panadol akan menyembuhkan penyakit. Ubat panadol atau nama saintifiknya paracetamol hanya menurunkan suhu badan sementara dan suhu badan akan meningkat semula sekiranya penyebab demam itu tidak ditangani. Paracetamol hanya mengurangkan gejala penyakit di awal selsema . Jika berlarutan selepas 2 hari , dapatkan pemeriksaan lanjutan untuk mengenalpasti serta menangani penyebab demam tersebut.
Tahukah anda bahawa jangkitan paru-paru masih merupakan penyebab jangkitan yang paling sering manjangkiti warga emas tetapi tanpa gejala demam atau batuk. Kebanyakan mereka hanya tidak lalu makan sahaja dan menyebabkan penyusutan tubuh secara mendadak. Keadaan ini menunjukkan mekanisma sistem tubuh telah menjadi lemah dan  mekanisma gagal memberi reaksi  yang sepatutnya.
Lapan puluh peratus penyebab demam secara tiba-tiba disebabkan oleh pendedahan tubuh kepada satu jenis virus-virus baru bilamana tiada antibodi yang khusus yang telah terhasil di dalam tubuh untuk membunuh virus tersebut . Sejak dulu, kini dan akan datang- virus masih merupakan 80 peratus  demam pada manusia. Virus mengalami perubahan mutasi dengan sedikit perubahan strukturnya.Akibatnya tubuh perlu menghasilkan antibodi baru untuk membunuhnya. Ramai di antara pesakit yang mengalami demam akibat virus akan bertanya, virus tu apa doktor?

Belum ada lagi buku di pasaran yang mengupas tajuk ini secara terperinci. Oleh itu saya mengambil inisiatif ini untuk membuka minda anda untuk membantu anda lebih memahami apa yang terjadi di dalam diri apabila anda demam dan bagaimana menangani demam dengan lebih berkesan. Sekiranya setiap orang bertanggungjawab untuk menambah sedikit pengetahuan ini walaupun kedengarannya biasa tetapi saya berharap usaha ini ia dapat membantu mnegurangkan kedatangan ke  unit kecemasan hospital. Sekiranya anda tahu megendalian kes demam dan memahami kes-kes mana yang bahaya dan memerlukan rawatan segera di hospital.
Berbagai persoalan mudah seperti mengenal agen-agen pertahanan badan di dalam diri kita sendiri. Mengenal demam yang bagaimana yang merbahaya termasuk kupasan mengenai cirit birit dan denggi di dalam buku ini.
Dapatkannya sebuah bagi sebuah rumah. Semoga usaha yang sedikit ini memberi manfaat kepada anda dalam rangka memahami diri untuk lebih mengenali tuhan. Kesyukuran hanya kepada Allah. Taati perintahnya dan jauhi larangannnya serta sentiasa ingat kepadanya adalah tanda kecintaan kepada Rabb – Maha Pencipta ,Maha Pemurah dan Maha Pengasihani.
Apakah fungsi ubat bagi demam akibat jangkitab virus?
Ubat-ubat yang diberikan bertujuan memberi kelegaan dari tanda-tanda jangkitan virus-virus ini seperti selsema, sakit sendi, sakit badan dan batuk.
Pemulihan tubuh dari jangkitan virus ini hanya apabila tubuh anda menghasilkan antibodi yang sesuai untuk membunuh virus-virus tersebut. 
Jangkamasa pemulihan dari semua jangkitan virus secara umumnya bergantung kepada berapa lama masa yang diperlukan oleh sistem pertahanan  anda menghasilkan antibodi khusus terhadap virus yang sedang menjangkiti anda.Antibodi perlu dihasilkan oleh tubuh sendiri. 

Sistem pertahanan tubuh anda adalah sistem pertahanan peribadi. Kekuatan sistem pertahanan tubuh masing-masing berbeza bergantung kepada makanan yang anda makan, ancaman kesihatan di persekitanan anda seperti pencemaran dari asap rokok sama ada anda adalah perokok atau perokok pasif. Faktor lain adalah pendedahan tubuh kepda bahan-bahan kimia seperti karbon monoksid dari asap kereta, racun serangga pada makanan, pengawet dan pewarna makanan. Juga bergantung kepada hormon-hormon stress yang teransang di dalam tubuh anda yang mengurangkan keberkesanan sistem pertahanan tubuh anda. Pemikiran positif dan amalan kerohanian yang berterusan juga mempengaruhi ketahanan sistem pertahanan tubuh anda.

Kajian saintifik di barat menunjukkan di antara 70 peratus sehingga 90 peratus kedatangan di klinik ada kaitan dengan stress. Stress menyebabkan peningkatan hormon kortisol yang mempengaruhi keberkesanan sel-sel darah putih memantau penyebab penyakit dan melambatkan penghasilan tubuh membentuk antibodi.
Luangkan sedikit masa emas anda untuk menyelami mekanisma tubuh ini dan mengetahui apakah yang ada di dalam diri sendiri bagi membantu penyembuhan demam dengan lebih cepat dengan izin Allah.

Sudah terbit. DEMAM- TIP UNTUK CEPAT SEMBUH . Karya saya dan Tuan Haji Mohd.Razali. Penerbitan Utusan Publication Sdn Bhd.  Dapatkannya terus dengan menghantar sms ke 019 6198146 – BELI BUKU - nama dan alamat atau dari toko buku berhampiran. Hanya dengan harga RM 11.50 sahaja

Motivasi bersenam- Sedarlah Jantung ini belum mati.

SEDARLAH –JANTUNG INI BELUM  MATI.
                Teringat arwah Ahmad Adib, anak ke tigaku  yang menghembuskan nafas terakhir tanggal 20.2.1997 pada usia setahun 9 bulan. Di wad pemerhatian kanak-kanak Hospital Alor Setar akibat pembengkakan jantung yang menanti jantung baru dari penderma yang sesuai. Resah sebelum ajalnya sampai. Si kecil yang tak berdosa ini juga terasa amat sakit sebelum nyawa meninggalkannya. Air sambungan di lengannya meleleh tak  mampu lagi memasuki tubuh.  Saat akhir mungkin terasa amat haus, dia menunjuk  bekas air di tepi katilnya. Ku suakan cawan berisi air ke mulutnya. Tiba-tiba dia tersedak dan tak sedarkan diri. Hampir setengah jam doktor bertugas dan pakar kanak-kanak melakukan resussitasi ke atasnya. Innalillahi wainna Ilaihi raji’un. Jam 9.15 malam itu Ahmad Adib disahkan meninggal dunia. Jantungnya yang membengkak dan lemah sudah tidak berdenyut lagi.
Kecil, besar, tua dan muda tidak terkecuali. Apabila ajalnya sampai tidak akan di lengahkan walau sesaat jua.
Untukku  dan kalian dengan jantung yang  masih berdenyut.  Sedikit nukilan untuk renungan bersama agar  jantung  sebesar gengaman tangan di kiri dada dihargai. Jantung ini yang tidak pernah berhenti berdenyut  .  Bermula dari usia  3 minggu di dalam rahim ibu hingga kini.
Mari bersama menyusuri  salur darah ke seluruh bahagian sel di dalam tubuh. Kita bermula dari bahagian kanan jantung. Darah ini telah melewati jantung yang membekali dirinya sendiri, tekak,esophagus,gaster,6 meter usus kecil, 1.5 meter usus besar, pancreas, otak, mata, telinga, saraf tunjang, rahim, ovary pada wanita, kelenjar prostat dan zakar pada lelaki,limpa,otot-otot badan buah pinggang . Semua darah mengalir ke  pembuluh tengah bahagian tubuh ( vena kava) akan menuju ke hati (hepar) dan seterusnya ke jantung kanan iaitu bilik atas kanan jantung (atrium kanan)  bilik bawah kiri jantung (Ventrikul kanan). Injap pemisah atrium kanan dan ventricle kanan tertutup. Pada masa yang sama: darah dari ventrikel kanan dipam keluar ke paru-paru  untuk menyahkan karbon dioksida. Darah dari bilik bawah jantung (ventrikel kiri) dipam keluar keseluruh bahagian tubuh.  Pengepaman jantung setelah darah terkumpul di dalam jantung boleh diukur menggunakan sphegnomenometer – “Tekanan darah Puan 120/80”. Bacaan tekanan darah 120mmHG merupakan tekanan bilik bawah jantung manakala 80mmHG adalah tekanan bilik atas jantung.  
Darah yang memasuki bahagian kanan jantung ini kaya dengan C02 dan vitamin larut lemak dari pengaliran cecair limfa terutama dari usus kecil dengan keluasan unjuran usus kecil(mikrovilli) dengan  keluasan satu padang bola sepak .  
Pernafasan yang normal berlaku tanpa disedari. Tetapi amat azab bagi yang menhidap serangan bronchial asthma atau Penyakit Penyempitan Salu Pernafasan yang kronik(COPD atau Chronic Osbtructive Airway Disease bagi penghisap rokok tegar). Oksigen diikat oleh rantaian di dalam sel darah merah.  Setelah tepu dengan oksigen darah dari paru-paru mengalir ke dalam jantung kiri. Mereka akan memasuki jantung kiri(atrium kiri dan terus ke ventrikel kiri).
Pengaliran  darah dari bilik atrium ke bilik ventrikel berlaku dalam 0.3 saat. LUB DUB-LUB DUB . Bunyi  apa tu?Ia adalah bunyi penutupan injap .LUB terhasil  bila injap pemisah di antara bilik jantung atas dan bawah tertutup .DUB kedengaran apabila injap dari pemisah bilik bawah jantung ke paru-paru serta injap pemisah di antara bilik bawah jantung dan salur darah keluar dari jantung tertutup. Kuatnya bunyi penutup bahagian jantung ini ya.
Anda dapat mendengar bunyi LUB DUB di bahagian kiri dada.Tak percaya???cuba adik-adik peluk ibu , rapatkan telinga ke dada ibu. Bunyi LUB DUB  ini menyamankan.
Anda dapat merasai denyutan jantung ini pada waktu shalat semasa kedudukan berdiri pada posisi normal.Tangan kiri pada bahagian kiri dada  dan tangan kanan di atas tangan kiri. Bertemu dua pergelangan tangan ini.
Jantung terletak di bawah tapak tangan. Seolah-olah hati dan jiwa serta fizikal bersatu.Syahdu berlagu pujian kepada Rabb.Pencipta sekalian alam. Arrahman- Maha Pemurah. Arrahim- Maha Pengasihani. Ingatlah mencari  kerehatan di dalam shalat. Rehatkan otak, rehatkan otot-otot yang  tegang setelah sepagi bekerja.  Banyak lagi faedahnya untuk kesihatan.
Satu perkara yang amat penting waktu shalat waktu khusus talian hayat. Kita menghubungi Allah  secara online tanpa gangguan -24434.( Dua rakaat Subuh, 4 rakaat Zohor, 4 rakaat Asar, 3 rakaat Maghrib dan 4 rakaat Isyak). Talian yang mudah tapi  berat dilakukan kerana pendorongnya adalah iman. Kemanisan dan kerehatan hanya diperolehi dengan mencari kekhusyukan sholat. Penuh ketundukan.  Kerendahan diri seorang hamba Allah.
Tangan kanan di atas dada, tangan kiri di atas tangan kanan. Bukankah begini kedudukan kanan setelah anda di kapankan sebelum di masukkan keliang lahad. Sewaktu shalat, ingatkan diri sentiasa menyedari, hidup ini tempat persinggahan.  Selepas shalat, hidup diteruskan lagi, tetapi Allah sentiasa di dalam ingatan dan hati. LUB DUB LUB DUB.  Sayangi Jantung ini selagi ia belum mati.
Perjalanan menyusuri salur darah akan diteruskan lagi.

Jom bersenam SIRI 1

Bersenam adalah satu cara meningkatkan suhu badan supaya semua fungsi organ berjalan dengan kadar maksima. Umpama memandu kereta 80 kali sejam. Jangan memandu had melebihi 80 , boleh ke. Ini adalah perumpamaan denyutan jantung 80 kali seminit. Semasa melakukan senaman berturutan ia meningkatkan denyutan jantung dengan sihat.Peningkatan jantung semasa tergesa-gesa melakukan kerja tak sama dengan peningkatan denyutan jantung semasa bersenam.
Celik mata ucaplah ‘Bismillah Irrahman Irrahim.Alhamdulillahi llazi ahyana ba’dama amatana wailaihin nusyur’. Ia sebagai satu perterjemahan AIl Fatihah di dalam kehidupan.
Kalau rasa tegang urat bahu,  tolehkan kepala ke kanan dan kira dengan kiraan 8 baru toleh kepala ke kiri dan kira dengan kiraan 8.
Jika dah ringan badan sikit berdirilah di tepi katil anda .Hayunkan kaki berjalan setempat sehingga badan terasa ringan . Kemudian tendangkan kaki ke depan – kaki kanan dan kaki kiri berselang. Lenggangkan tangan dengan pergerakan santai. Ha.. nak berjalan macam itik pulang petang pun boleh. Inilah masa nak berlenggang lenggok, bila lagi.
Selepas penat menendang ke depan angkat kaki ke atas seperti pergerakan ‘marching’ atau berkawat . Angkat kaki tinggi sedikit dari pergerakan berjalan biasa.
Dah penat angkat kaki ke depan , langkah kaki selangkah ke kanan dan ke kiri. Kalau ada muzik ok juga. “Boleh menyelam sambil minum air.” Ini kata pepatah, cara begini meningkatkan kualiti penggunaan masa.
Cuba berdiri dengan sebelah kaki  dengan sebelah kaki di hayun ke belakang. Berselang kaki kanan dan kaki kiri. Ini membantu memecahkan lemak di bahagian punggung.  Satu variasi lain adalah dengan pergerakan ‘Leg curl’ iaitu dengan melangkah selangkah ke kiri dan kanan, lutut di bengkokkan ke belakang.
Anda boleh juga melihat video di bahagian kiri blog ini untuk bersama-sama melakukan senaman mudah ini
Saya berharap kita dapat melakukan senaman mudah ini 10 minit sebelum ke bilik mandi setiap hati bermula hari ini.


Berubat sebagai ikhtiar, Allah yang menyembuhkan.

Demikian maksud ayat 80: Assyuara’ –“Apabila aku sakit, Allah yang menyembuhkan ku”.
Berbagai cara pengubatan. Perubatan moden atau perubatan alopathy merupakan perubatan berdasarkan kajian saintifik yang dibuktikan melalui kajian saintifik. Kajian dilakukan di pusat menyelidikan perubatan dengan belanja yang besar. Selain ini  perubatan alternatif seperti akupuntur juga dibuktikan secara kajian saintifik untuk tujuan pengubatan tetapi kaedah perawatan ini tidak termasuk di dalam pembelajaran kursus perubatan.
Terdapat juga berbagai kaedah perubatan  dalam  perawatan penyakit walaupun tanpa kajian pembuktian saintifik. Ia membuktikan bahawa tubuh manusia adalah suatu ciptaan Allah yang unik. Ramai juga yang memperolehi kesan penyembuhan dengan pengambilan vitamin dan zat makanan. Penyakit akan sembuh apabila kekurangan tersebut dipulihkan dengan izin Allah.
Saya hanya seorang ‘General Practitioner’.
“ Eleh! Doktor tu nak tunjuk pandai. Bukannya aku tak tahu, Cuma tak nak bagi tahu je.” Begitu bisik hati Yas. Ada juga yang datang kerana memenuhi prosedur rujukan pakar.  Kata mereka: “Saya nak dapatkan surat rujukan sahaja.” Saya akan cuba memenuhi kehendak anda kerana perawatan berdasarkan kepercayaan anda terhadap perawat anda walaupun sepatutnya rujukan hanya diberikan setelah anda mendapatkan rawatan ubat-ubatan terlebih dahulu. Perawatan berdasarkan kepercayaan anda terhadap  perawat . Anda akan sembuh dengan izin Allah.
Inilah di antara kerenah pesakit. Memanglah saya bukan doktor pakar, hanya seorang doktor biasa yang ada basic degree sahaja.Walaubagaimanapun saya adalah seorang hamba Allah. Sekiranya maklumat yang disampaikan bermanfaat untuk anda, Alhamdulillah. Sekiranya cara penyampaian saya seolah-olah gaya menunjuk- nunjuk, saya memohon maaf .
Kaedah perawatan bukan hanya dengan ubat. Penjagaan kesihatan primer adalah merangkumi kaedah pencegahan penyakit dan perawatan. Kerap kali masalah kesihatan terjadi kerana tabiat pengambilan makanan yang tidak seimbang. Unsur  di dalam tubuh manusia menyamai unsur  tanah. Fungsi sistem tubuh dan sel-sel tubuh memerlukan zat-zat makanan yang berbeza. Tentu sekali keperluan ini tidak akan dipenuhi dengan tabiat makan daging sahaja  misalnya. Lebih-lebih lagi dengan pertambahan  pengetahuan, amalan baik juga bertambah .Kita  lebih menghayati kejadian diri dan mensyukuri nikmat sihat. Semuga nikmat ini berkekalan sehingga akhir hayat.
Masalah kesihatan yang berulang akibat sembelit misalnya kemungkinan kerana tabiat makan yang tidak seimbang dan kurang pengambilan air. Sekiranya tabiat pemakanan tidak diubah, ia mengundang penyakit buasir, kembung perut dan batu karang.  Ada juga yang mengatakan, walaupun beliau obese seperti mana ahli keluarga yang lain, mengapa dia perlu menukar gaya pengambilan makanan. Setiap dari kita adalah berbeza. Bak kata pepatah: Ukur baju di badan sendiri. Ada orang yang kurus tetapi mengidap penyakit tinggi kolesterol dalam darah (hypercholesteronaemia). Mengapa begini?
Pencegahan lebih baik dari perawatan penyakit.
Masalah otot-otot dan sendi kerap dihadapi oleh 20 peratus lawatan . Masalah ini terjadi  akibat postur tubuh yang tidak betul.  Rasulullah mengajar untuk berdiri tegak pada postur normal di dalam shalat.
Tabiat mengorek telinga adalah kebanyakan  masalah telinga. Tubuh anda dijadikan Allah. Pemahaman mengenai fungsi dan keperluan tubuh perlu diketahui bertujuan mengekalkan kesihatan dan kesejahteraan sepanjang hayat.
Risiko penyakit akan meningkat dengan penambahan ukur lilit pinggang sekiranya melebihi 90cm bagi lelaki dan 80cm bagi wanita. Lemak perlu untuk menebat tubuh dari suhu . Ia juga sebagai simpanan  tenaga untuk kegunaan di waktu yang lain. Tetapi lemak di keliling organ akan mengganggu fungsi organ tersebut. Tambahan pula ia mengeluarkan bahan kimia tertentu yang mengganggu proses keseimbangan dalam tubuh.
Mungkin ramai juga yang berkata-kata di dalam hati: “ Jururawat dan doktor pun sama juga badan macam aku”.  Bersama-samalah kita mengamalkan apa yang diketahui untuk kesihatan dan kesejahteraan diri sendiri. Secara umumnya, berat  badan akan meningkat selari dengan peningkatan umur. Pengawalan  berat badan perlu dilakukan berterusan. Mungkin anda telah bersenam dan mengurangkan pengambilan makanan tinggi glisemik tetapi tiada penurunan berat badan. Jangan putus asa, kemungkinan besar tanpa melakukan yang demikian, berat badan anda akan terus meningkat mungkin sekilogram setiap minggu.
Perkongsian maklumat untuk kekal sejahtera sepanjang hayat bukan perawatan penyakit sahaja.
Sabda  Rasulullah yang bermaksud: “Sampaikanlah dariku walaupun satu ayat”. Di antara sedekah adalah menuturkan perkataan yang baik. Juga sebagai peringatan untuk diri sendiri. Tak ada sedikit pun niat untuk menunjuk-nunjuk.
 Saya teringat suatu ketika di minggu suaikenal kemasukan pelajar-pelajar baru di Universiti Kebangsaan Malaysia, di antara sessi perkongsian maklumat di antara ahli adalah tingkap Jauhari. Saya pasti anda pun dah tahu.Terdapat 4 kotak – 1. Engkau tahu , aku tahu. 2. Engkau tahu, aku tak tahu. 3.Aku tahu, engkau tak tahu. 4 Engkau tak tahu. Aku tak tahu. Sekiranya kotak : engkau tak tahu dan aku tak tahu dibesarkan seluas permukaan kertas, 3 kotak itu akan hanya kelihatan seperti titik-titik sahaja. Ini adalah perbandingan ilmu Allah dan ilmu manusia.
Seorang yang pakar dari satu bidang, banyak lagi bidang lain yang tidak diketahuinya. Saya pun masih terus belajar. Jadi kurang-kurangkanlah menonton televisyen atau menghabiskan masa di internet dengan perkara-perkara yang tidak bermanfaat. Tambahkanlah ilmu  dengan membaca. Kajian mendapati, nyanyuk atau Alzheimer boleh dikurangkan dengan mengurangkan waktu menonton rancangan televisyen. Menonton televisyen adalah satu maklumat pasif, jalan cerita ditentukan oleh pengarah tanpa memerlukan penggunaan maklumat untuk menperolehi satu keputusan.
Seorang professor yang beristeri  dua, beliau tidak datang membantu sewaktu rumah isteri pertama di timpa banjir kerana kebetulan hari tersebut adalah hari giliran isteri kedua. Mungkin orang ini adalah seorang yang bijak pandai tetapi gagal menjalankan tugas sebagai suami hanya kerana nafsu bukan berlandaskan ilmu wahyu.
AlMaidah ayat 3 “ ………..Pada hari ini telah aku sempurnakan  bagi kamu agamamu, Aku telah cukupkan nikmatku kepadamu dan aku telah redha Islam itu sebagai agama kamu.”
Otak adalah organ di mana maklumat disimpan dan membolehkan anda menjadi seorang bijak pandai dalam berbagai bidang. Rangkuman semua kepandaian ini masih jauh sekali dari menandingi ciptaan Allah.
Tanpa bekalan darah dan glukos dalam masa 4 minit sel-sel otak akan mula mati. Sel-sel otak akan mengalami kerosakan berkekalan apabila darah tidak samapi ke otak melebihi 10 minit. Nikmat yang diberi Allah ini perlu disyukurilah kerana kecelakaan sekelip mata akan menyebabkan anda hidup tetapi seolah-olah telah mati kerana otak  tidak berfungsi lagi.


Saya akan bersenam hari ini .

Ciptaan Allah yang paling baik adalah manusia.  Perbezaan terbesar di antara manusia dan objek ciptaan manusia adalah keupayaannya untuk mengadaptasi dengan persekitan. Tetapi ia memerlukan imput maklumat yang di lihat dengan mata atau di dengar dengan telinga atau di rasa dengan deria rasa bagi seorang yang buta.

Bagaimana membudayakan senaman setiap hari? Ia memerlukan imput dari mata, maklumat diperolehi dair majalah ini. Untuk aplikasi bagi memperolehi kebaikkan senaman tiada cara lain , anda perlu bermula melangkah untuk bergerak aktif.
Kata Puan Ami: “ Ish! Bersenam ni saya malaslah.
Ini adalah kenyataan yang biasa kedengaran. Ada yang mengatakan begini: “ Saya mengemas rumah dan berkejar ke tempat kerja tu bukan rasanya dah lebih bersenamlah tu”.
Bersenam ada 3 kriteria:
1.       Aerobik -Pergerakan sederhana dan berturutan  yang meningkatkan denyutan jantung  sehingga 70 peratus dari denyutan jantung biasa . Contohnya denyutan jantung 80 kali seminit akan meningkat kepada  134 kali seminit.
2.       Flexibility- membantu pelenturan otot-otot supaya memperbaiki sifat semulajadi otot yang anjal.
3.       Against  resistance- senaman terhadap beban.
Senaman aerobic bukan hanya terhad kepada senaman aerobic sahaja. Berjogging, berjalan pantas, berenang dan menari samaada  tarian lembut seperti ballet ,tarian melayu atau breakdance merupakan senaman aerobic. Perbezaan di antara kaedah senaman di atas adalah intensity sederhana dan intensity tinggi.
Senaman yang hanya menggunakan kaitan pelenturan tubuh sahaja adalah seperti yoga  dan taichi .
Manakala senaman terhadap beban disalah ertinya. Kebanyakan orang beranggapan ia hanya untuk kaum lelaki yang berminat menyertai sukan angkat berat sahaja. Sebenarnya senaman jenis ini perlu bagi wanita juga. Ia bertujuan memejalkan otoo-otot dan meningkatkan kekuatan untuk menanggung beban. Bagi wanita berumur 30 an, senaman ini merupakan satu senaman yang perlu. Ia membantu meningkatkan bekalan darah lebih banyak kepada sendi-sendi, otot-otot dan tulang-tulang.
Tahukah anda bahawa pembentukan tulang pada tahap maksima sehingga berumur 20an. Selepas umur tersebut, tulang akan mengalami penyusutan . Penyusutan ini akan lebih cepat selepas berumur 35 tahun dank e atas. Kadar pereputan tulang akan lebih cepat dari kadar pembentukan tulang baru.  Tulang memerlukan mineral kalsium, magnesium dan kalium. 
Ramai di dalam kalangan wanita beranggapan, kerja rumah biasa merupakan kaedah senaman juga.  Sekiranya anda membasuh kain baju dengan menggunakan tangan, ini meruapkan senaman. Hanya menekan butang mesin basuh sahaja tidak memadai meningkatkan denyutan jantung.
Luangkan sedikit masa untuk diri sendiri. Ada pepatah Inggeris mengatakan, : “Exercise is poor man plastic surgery”. Apa maksud ungkapan ini. Nanti akan saya kongsikan , Insya Allah. Juga apa senaman yang boleh dilakukan secara integrasi di dalam aktiviti harian.

Sakit kepala, sakit belakang dan sakit lutut

Semasa usia muda, tiada rasa sakit- sakit badan. Tiada rasa letih. Bertenaga sampai malam .Bila umur meningkat melebihi 30 an, mula merasa kerap sakit kepala, sakit belakang, sakit lutut dan sakit perut. Gejala-gejala ini adalah tanda-tanda keluhan tubuh. Ambil berat keluhan-keluhan ini. Ia menandakan ketidak seimbangan kimia dan serangan bahagian-bahagian tersebut oleh radikal-radikal bebas yang  menyebabkan kerosakan struktur-struktur bahagian tersebut. Kelebihan bahagian yang mengeluh, anda diberi tanda-tanda amaran menandakan kerosakan bahagian-bahagian tersebut secara perlahan-lahan.
Kerosakan organ-organ dalam terutama jantung dan buah pinggang dan kerosakan mata akan berlaku perlahan-lahan terutama bagi pesakit yang mengalami penyakit darah tinggi, kencing manis dan sakit jantung. Satu penyakit yang ditakuti dan menyerang tiba-tiba adalah strok.
Penyumbatan salur darah di otak yang menyebabkan strok dan serangan sakit jantung secara tiba-tiba mungkin boleh meragut nyawa. Keadaan ini  boleh berlaku akibat stress secara fizikal yang menyebabkan dinding di dalam salur darah pecah dan meransang tindakan proses penampalan kebocoran salur darah ( oleh platelet) .Bahagian salur darah tersebut juga akan memuntahkan kandungan lemak dan tindakan memakan lemak-lemak yang terbebas ini oleh sel-sel darah putih (macrophage) akan menyebabkan penyumbatan salur darah secara menyeluruh. Aliran darah akan tersekat dari mengalir di kawasan itu. (atheroma)
Berikut adalah tanda-tanda keluhan tubuh dari kajian yang kami jalankan bersama rakan perunding kesejahteraan :
50 peratus respondan mengalamai keletihan, kurang bermaya menjelang malam,30peratus mengalami sakit sendi dan  10 peratus mengalami masalah tidak lena tidur dan 10 peratus lagi mengalami masalah kembung perut dan kebas tangan dan sakit tumit.

Sekiranya anda membaca blog ini dan mengalami satu atau lebih tanda-tanda di atas: Sila berikan komen anda.  Bagaimanakah cara anda mengurangkan rasa-rasa  sakit ini?
 


Motivasi Bersenam setiap hari- Radikal bebas

MOTIVASI – SAYA AKAN BERSENAM HARI INI.
Peningkatan berat badan secara semulajadi akan meningkat sejajar dengan peningkatan umur. Ini adalah perubahan fisiologi semuladi. Kenapa ini terjadi?
Penambahan berat badan dan peningkatan ukur lilit pinggang adalah penunjuk yang tidak baik untuk kesihatan.  Apa yang terjadi apabila ukur lilit pinggang bertambah? Perut membuncit akibat menambahan sel-sel lemak di keliling organ di dalam badan. Ini terjadi di antara otot-otot licin yang mengelilingi usus kecil anda. Ia memenuhi omentum yang melekat pada organ-organ di dalan tubuh anda.
Apa yang perlu anda ketahui mengenai sel lemak yang berlebihan ini?
Nanti saya akan kongsikan dengan anda.
Bersenam adalah kemestian setelah umur mencapai 30 an. Mengapa saya katakan begitu?
Proses penuaan berlaku apabila jangkamasa pembentukan sel-sel yang membentuk organ telah mencapai tahap maksima. Selepas itu ia akan menyusut secara perlahan. Secara purata, ia berlaku pada umur 20an. Proses ini akan lebih cepat sekiranya anda terdedah kepada ancaman kesihatan yang banyak di sekeliling anda.
Bagaimana tubuh anda berbeza dengan struktuk benda ciptaan manusia?
Anggota yang digunakan akan bertambah, manakal benda ciptaan manusia mempunyai jangkahayat. Setelah digunakan dalam satu jangkamasa tertentu, ia akan musnah dan perlu diganti baru. Manakala tubuh anda akan melakukan adaptasi sesuai dengan keperluan anda.
Contohnya, sekiranya anda berjalan tanpa menggunakan kasut, tapak kaki akan menebal membentuk kasut yang melindungi kaki anda.

Tajuk perbincangan:
Pembentukan radikal bebas.
Pembentukan radikal bebas.
Apakah yang dimaksudkan radikal bebas?
Radikal bebas adalah seumpama molekul yang kekurangan tenaga. Radikal bebas  akan menyerang dan mencuri tenaga dari sel lain untuk menstabilkannya.
Asap rokok – sama ada anda perokok atau perokok pasif.
Lemak berlebihan- lebih berat badan atau kegemukan (Obese)
Toksin – dari bahan pencemaran udara atau /dan air.
Stres berterusan.
Radiasi- kosmik dari pancaran gelombang mikro termasuk talifon tangan atau wifi.
Apakah unit terkecil di dalam tubuh anda?
Ya. Atom positif dan negative. Oksigen yang anda sedut setiap saat bercas negative  O2.. Oksigen bergabung  dengan glukos di dalam sel untuk menghasilkan tenaga yang dikenali sebagai ATP. Proses ini disebut sebagai proses pernafasan sel (Cell Respiration). Di dalam keadaan biasa, terhasil penurunan oksigen dengan satu caj negative .
Satu sel boleh menyimpan glukos bergantung kepada keperluan tubuh. Contohnya, jantung yang berdenyut 80 kali seminit. Semua 100 trillion sel di dalam tubuh anda berkeupayaan menjana tenaga di dalam se untuk 80kali pertukaran oksigen seminit.
Sekiranya anda melakukan senaman hanya pada hujung minggu iaitu sekali seminggu tetapi dengan intensity yang tinggi dan sela masa yang lama, terjadi penurunan oksigen kepada 2 negatif caj membentuk H2O2 dan seterusnya 3 negatif caj dan terbentuklah hydroxyl radical . Tahukah anda hydroxyl radical adalah radikal bebas yang paling radikal? 
Bagaimana ini terjadi? Semasa anda bersenam sekali sehari pada hujung minggu, jantung anda berdenyut dengan pantas. 70 peratus lebih cepat dari denyutan jantung biasa. Sel-sel tubuh anda hanya mampu membekalkan oksigen untuk 80 kali penukaran oksigen seminit. Pertambahan denyutan jantung akan meningkatkan penggunaan oksigen. Ini menyebabkan penurunan oksigen sehingga 3 kali ganda itu.  Pada jangkamasa panjang, radikal bebas ini akan menyebabkan kerosakan dan kerapuhan struktur dinding sel. Kerosakan demi kerosakan akan menyebabkan kemusnahan DNA iaitu kromosom sel yang bertindak sebagai penyimpan maklumat sel-sel di dalam nucleus sel tersebut. Sel-sel ini akan pecah, tiada pergantian sel baru. Secara saintifik reaksi ini dikenali sebagai redox ( singkatan kepada penurunan oksigen- oxidation reduction) .
Secara umumnya, ia melibatkan semua tindakbalas kimia di dalam atom seperti karbon yang membentuk Karbon dioksida(CO2)  atau penuruan karbon oleh hydrogen menbentuk methane(CH4) . Ini adalah proses penukaran electron yang terjadi di dalam sel-sel di dalam tubuh anda.
Satu perumpamaam mudah sekiranya anda masih belum memahami, perhatikan besi berkarat di atas: Ia terjadi akibat proses yang sama. Ini juga terjadi kepad buah epal yang berubah menjadi lebam setelah beberapa lama di kupas.

Apa yang terjadi ?
Kemusnahan sel-sel tubuh secara berterusan(apoptosis). Sel-sel yang musnah tidak akan berganti lagi sekiranya kerosakan terjadi pada nucleus sel ini.


Jaga diri. (Take Care)


Apa yang anda maksudkan?Jaga tingkahlaku. Jaga sholat. Jaga makan- secara tetap. Jaga mulut. Jaga dengan kata berhati-hati di jalanraya. Jaga agar memperbaiki hubungan dengan orang lain.

Adakah anda merasa senang hati hari ini?
Adakah emosi anda paling gembira hari ini?
Adakah bekerja dengan penuh kegembiraan hari ini?

Hem.... agak-agak seminggu sebelum datang bulan memang emosi tak stabil. Sedih dan merungut dalam hati dengan perkataan yang mengutuk diri sendiri.

Memang suatu yang tidak patut. Bekerja di luar rumah dari jam 9.00 pagi sampai malam jam 10.00 malam. Hampir 19 tahun. Selepas balik dari rumah kedua iaitu tempat kerja ke rumah pertama. Isteri dan ibu, rumah pertama masih di rumah. Selepas 10 malam, kerja rumah pula menanti untuk dibereskan.

Sukar mencari keikhlasan dalam melakukan semua aktiviti kehidupan. Ingat doa dalam sholat mu. Boleh di sebut sewaktu sujud di dalam hati.Maksud firman Allah: " Wahai Tuhan ! Ikhlaskanlah aku di dalam melakukan sesuatu dan ikhlas setelah melakukan sesuatu. Dan jadikanlah aku seoarang yang hanya mendambakan balasan darimu dan hanya engkau sebagai penolong".

Hati dan otak yang diberikan Allah adalah percuma. Anggota badan yang sempurna - Allah pinjamkan. Tangan, kaki, mata. telinga, jantung, hepar, buah pinggang, sistem saraf beserta hormon-hormon yang mnghubungkan sistem-sistem tubuh adalah pinjaman dari Allah.

Alhamdulillah. Seorang yang ia banyak memberi manfaat kepada orang lain adalah lebih baik. Apa lagi jom bekerja-bekerja dan terus bekerja. Lakukan yang terbaik. Semoga Allah memberi ganjaran yang lebih baik di sisinya di akhirat nanti.

Muda kali kedua - kekal selamanya. Nak jadi muda 17 an, jangan merungut. Seorang lelaki akan kekal pada umur 33 tahun . Hanya akan dinikmati jika kita layak menghuni syurga Allah.

Jangan terlalu suka melihat HANTU. Tetapi sentiasa berhati -hati, taqwa di dalam kerja harian, semuga dalam melihat TUHAN iaitu Allah, Tuhan sekelian alam.

Sedih juga menandakan anda stres

JANGAN BERSEDIH.
Terasa sejuk sapaan angin pantai Port Dickson ke muka ku. Alhamdulillah. Pandangan keluar dari balkoni hotel penginapan memaparkan langit yang hitam pekat tanpa sebutir bintang pun kelihatan. Ah! Jangan begitu juga hatiku.
Ya Allah lembutkan sekeping hati ini semoga mudah menerima hidayahmu.
Ku berada di dalam rahim ibu keseorangan.
Dilahirkan ibu ke dunia yang sementara ini berseorangan.
Suatu kepastian, setelah jantung hadiah Allah ini tidak berdenyut lagi, habislah peluang untuk berbakti di alam maya ini. Justeru setelah ajalku sampai,  tidak akan didahulukan sedetik atau dilambatkan sedetik pun. Begitu maksud kata-kata Allah di dalam Al Quran.
Ku letakkan tangan kanan ke dada kiriku. Dapat ku rasai denyut jantung:  “dup dup dup dup.”
Mengimpau detik 20 Februari 2008.
Beberapa hari sebelum abah tersayang di jemput Allah Rabbal ‘Alamin.
Diperbaringan, sudah 2 hari dia tidak sedarkan diri. Dadanya berombak, turun naik dengan pernafasan yang dalam. Kami adik beradik dan ipar duai mengambil giliran untuk berada di sisinya. Membaca Al Quran dan Surah Yasin dan lafas kalimah shahadah di telinga kanannya.
Akhirnya detik 1.30 tengahari bersama laungan azan dari Surau Al Mustakim abah menghembuskan nafasnya yang akhir.
Tersedar dari lamunan, air mata menuruni pipiku yang kendur. Tanyaku pada hati, : “Kenapa aku menangis?”. Sedih? Kenapa aku sedih?”. Bagaimana jika aku yang mengganti tempatnya? Kata benakku.Sanggupkah aku ? Kata hatiku.
Kata benakku: Jika engkau tidak sanggup, mengapa engkau  menangis?
Sedih kerana aku ditinggalkan. Kesedihan adalah suatu yang lumrah sekiranya menghadapi suatu musibah. Sedih apabila ditimpa suatu kesusahan. Sedih sehingga memudaratkan diri sendiri , menzalimi diri sendiri adalah suatu yang yang tidak wajar.
Kesedihan yang melampau akan menyebabkan kemurungan . Ia merupakan satu penyakit psikologi. Walaupun begitu, ransangan saraf dalam sela mod sedih secara berterusan akan menyebabkan kesan stress berterusan kepada keseluruhan sistem tubuh anda sendiri.
Stress bukan hanya ketika marah. Anda juga sebenarnya di dalam keadaan stress apabila anda di dalam keadaan sedih.
Hindarkanlah sedih yang melampau. Satu petikan maksud firman Allah di dalam surahAl-Syarh ayat 5 dan 6: “Oleh itu,maka (tetapkanlah kepercayaanmu)bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai
Kemudahan.Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.

Spicynodes