JANTUNGKU. KURUS VS GEMUK. MD.UKM .OHD (NIOSH) ,WELLNESS CONSULTANT (OUM)

                                                                
JANTUNGKU- KURUS VS GEMUK.

Jantung vs Buah hati.

Anda perlu mejaga jantung di dalam dada anda. Jantung sihat. Aset kesihatan yang tiada nilainya. Apabila jantung ini sihat, anda boleh bekerja untuk mencari kekayaan di dunia dan beramal soleh kerana Allah untuk dana akhirat yang lebih kekal abadi.

Sebaliknya jika sakit jantung , tekanan darah tinggi dan kencing manis tanpa ada ikhtiat untuk mendapat rawatan untuk kawalan terbaik, anda menzalimi diri sendiri. Mungkin banyak impian dan perancangan masa depan  untuk keluarga. Adakah  niat di dalam hati anda untuk kekal sihat sepanjang hayat? Setiap kali saya melintasi Klinik Kesihatan atau mana-mana hospital, niat dan doa saya: “Ya Allah, hidari diriku dari menjadi pesakit di mana-mana hospital”. Anda juga boleh melakukan yang serupa.

BILA BERAT BADAN NAIK.Ia mengganggu fungsi sistem badan anda. Apakah maksud: Setiap sesuatu di jadikan pada kadarnya.

Sedikit perkongsian pengalaman: Semasa melahirkan anak keempat. Saya menjalani pembedahan LSCS (lower segmen caecarian section) dan perlu di bius ‘epidural’ dan ‘general anaestesia’. Semasa menjalani pembedahan saya seolah-olah bermimpi, saya adalah papan catur di atas sekeping papan catur. Ada tangan yang besar menggerakkan saya. Setelah tersedar, saya berfikir, apakah maksud mimpi saya itu?
Saya berpendapat, saya adalah seorang insan kerdil yang menumpang sementara di bumi Allah sebelum dijemput kembali di sisi Allah atau kembali kerahmatullah. Segala yang kita hadapi di dalam hidup ini ada sempadan atau kadarnya. Apakah kadar sesuatu yang kita hadapi atau perlu dilakukan perlulah berdasarkan ilmu. Sekiranya anda tidak tahu tanyalah kepada ahlinya. Buat sesuatu perkara setelah anda tahu apa yang anda lakukan adalah betul dan benar. Neraca timbang sesuatu perbuatan itu adalah neraca untuk memperolehi rahmat dan keampunan Allah. Bukan jalan kemurkaannya. Seperti pepatah  Melayu,: Ikut hati, MATI. Ikut rasa, BINASA. Jadi kena ikut akal dan ilmu sebelum melakukan sesuatu. Bahagia dunia, bahagia akhirat.

Berbalik kepada cerita tekanan darah, tekanan darah yang baik dan tidak membebankan jantung adalah  110/70mmHg. (<120/<80mmHg.).Tahukah anda bahawa hanya 1-5 % sahaja mereka yang mengalami tanda-tanda seperti tegang di tengkuk, pening atau sakit kepala akibat peningkatan tekanan darah tinggi. 95-99 % mereka yang mengalami tekanan darah tinggi tidak akan mengalami sebarang gejala tetapi jantung di dalam dada mereka menderita.

Makan.makan dan makan. Berat badan pun bertambah. Sel lemak ini seperti mashmallo atau katak kembung atau seperti spongbob yang direndam dan menyerap air. Ia mngembung dan menghimpit salur darah di sekelilinga. Sel lemak juga mengeluarkan bahan kimia yang mengganggu fungsi sistem badan yang normal.
Perumpamaam mudah bila ada  kebanjiran pendatang asing, mereka juga akan memerlukan makanan, tempat tinggal, rawatan perubatan dan sebagainya. Mereka akan menggunakann sumbe di dalam Negara dan rakyat tempatan perlu bekongsi sumber keperlun tersebut bersama mereka.
ANDA MEMILIH. KEKAL KURUS ATAU GEMUK.


OBESITI -TURUNKAN BERAT BADAN.

OBESITI (KEGEMUKAN) - TURUNKAN BERAT BADAN.


DEFINISI OBESITI:  Ia bermaksud berat badan unggul melebihi 27.0 bagi masyarakat Asia.

KESAN OBESITI KEPADA KESIHATAN:

Setiap fungsi anggota mempunyai kapasiti maksima untuk berfungsi dengan baik.  Ukurannya adalah dengan perkadaran ‘normal’ atau kebiasaannya. Fungsi jantung paling baik dengan dengutan di antara 72- 80 kali seminit dengan saiz yang biasa sebesar genggaman tangan setiap orang.

Obesiti menambah beban jantung untuk mengepam darah ke sel-sel lemak yang mengembung seperti mashmallo ini. Sel-sel tubuh terhimpit dan kurang oksigen yang sampai ke semua 100 trillion sel untuk pemulihan dan menjalankan fungsi masing-masing. Penimbunan lemak di bawah didnding salur darah memburukkan lagi keadaan. Lebih tekanan yang diperlukan oleh jantung untuk mengepam darah ke seluruhan rakyat-rakyatnya , sel-sel tubuh itu.

Akibatnya sakit jantung, tekanan darah tinggi dan kanser. Sel-sel kanser merebak dengan keperluan oksigen 1/5 daripada keperluan sel biasa dalam repilikasi sel untuk penggantian sel baru.

KESIAN JANTUNG. APA ANDA PERLU LAKUKAN – TURUNKAN BERAT BADAN.
ELAKKKAN RISIKO KANSER – TURUNKAN BERAT BADAN.
ELAKKAN TEKANAN DARAH TINGGI- TURUNKAN BERAT BADAN.

Rangka badan manusia terdiri dari tulang belakang, tulang rusuk , tengkorak kepala, tulang tangan dan tulang kaki. Bumi mempunyai tarikan graviti untuk memastikan anda terpasak di bumi. Bukan seperti di angkasa, Prof Dr. Muzaffar terapung di angkasa.   Semasa anda berjalan , keseluruhan berat badan tertumpu kepada dua lutut dan tapak kaki. Berat berlebihan mempercepakan proses penuaan sendi lutut. Ia menyebabkan ‘Osteoarthritis’- radang tulang dan sendi. Radang ini juga boleh berlaku di sepanjang tulang belakang , spondylosis.

 Urat-urat kaki membentuk tapak kaki, bahagian tengah tapak kaki tidak berpijak di bumi. Obesiti akan menyebabkan regangan berterusan pada urat-urat tapak kaki dan menyebabkan ‘plantar fascitis”- radang urat kaki.

KESIAN LUTUT DAN URAT KAKI- TURUNKAN BERAT BADAN.

Makan . makan dan makan. Prinsipalnya glukos, asid amino dan asid lemak yanag berlebihan perlu disingkirkan dengan pembakaran untuk kegunaan aktiviti. Kurang pergerakan fizikal akan menyebabkan penimbunan zat makanan ini di dalam tubuh. Glukos yang terjadi dari pemecahan nasi, roti canai, mee hoon, mee , keutiau dan capati akan bertukar kepada bentuk lemak juga sebagai simpanan.

Kenapa ada orang kurus juga mengalami kencing manis dan paras kolesterol tinggi di dalam darah ‘hypercholesteronaemia’? Ia terjadi kerana sel-sel lemak di bawah kulit ada pada jumlah yang tertentu. Tiada penambahan sel-sel lemak selepas baligh . Oleh itu walaupun berat badan unggul masih boleh menderita penyakit kencing manis  dan ‘hypercholesteronaemia’. Tetapi sekiranya anda  obes, risiko anda adalah lebih tinggi berbanding orang dengan berat badan unggul. Ini adalah alasan mengapa pemeriksaan ujian darah untuk mengesan penyakit kencing manis dan kolesterol perlu dilakukan setahun sekali. Menyapa fungsi pancreas dan salur  darah(“ atheroscelosis”) yang meradang tapi senyap tanpa menyeluh.

Tidak seperti lutut dan tapak kaki yang bengkak dan sakit.

Kesan kepada penyempitan saraf di pergelangan tangan – ‘carpal tunnel syndrome’ juga akibat sel-sel lemak dan cecair ke ruang ketiga sel-sel. Lebih ketara dalam kalangan wanita seminggu sebelum kedatangan haid.

KESIAN SARAF PERGELANGAN TANGAN YANG TERSEPIT- TURUNKAN BERAT BADAN.

Jom bersama kami:  OBESITI DAN KEGEMUKAN – TURUNKAN BERAT BADAN.
TRIMMERZ  -   produk untuk menurunkan berat badan. 


Kandungan utama adalah susu kambing dan oryza peptide (berasal dari kotilidan beras) dan garcinia cambogia (extrak asam keeping) untuk menghalang adenosine triphosphate citrate lyphase iaitu menghalang sintesis karbohidrate dan lemak  dan menghalang menimbunan lemak di dalam tubuh.

Anda boleh makan nasi macam biasa.  Kesan penuruna berat badan akan lebih cepat dengan pengambilan susu kambing menggantikan susu lembu. Ia bertindak sebagai pencuci usus ('colon cleanser') kerana sifat susu kambing alkali, mudah larut di dalam ph enzim penghadaman alkali. Kurangkan minuman manis juga.

Jika anda berminat untuk turunkan berat badan dan menjana pendapatan, hubungi kami di 019 6198146. Sms atau whats app.



KEKALKAN SIHAT SEPANJANG HAYAT.

Assalamualaikum kepada semua pembaca blog ini. Mohon maaf kerana dah lama saya tak menulis kerana masalah teknikal.

Sihat- sakit, muda - tua, susah -senang, hidup-mati adalah lumrah kehidupan. Sesuatu yang kita nikmati hari ini adalah amanah Allah yang Allah titipkan kepada kita untuk melihat sesiapakah di antara kita yang paling bertaqwa.Melakukan sesuatu secara istiqamat adalah amat dituntut. Sesuatu ibadah  yang dilakukan sedikit sedikit tetapi berterusan adalah lebih baik dari dibuat sekali banyak dan akhirnya bosan untuk diteruskan.

Terima kasih kepada semua pelanggan kami. Kami mendoakan semuga anda sentiasa dirahmati Allah. Kepercayaan anda dan keyakinan anda kami ucapkan ribuan terima kasih. Kami berbangga menjadi rakan penjagaan kesihatan anda secara berterusan . Anak- anak yang menjadi pelanggan tetap kami 11 tahun dulu telah berumur > 11 tahun sekarang.  Jika anak-anak bertemu saya di mana-mana tegurlah saya. Kemungkinan besar saya tak dapat mengecanali anda lagi. Sudah meningkat remaja anda semua. Saya  yang seusia ibu anda tentulah juga sudah bertambah usia meniti usia emas.

Perubahan semula jadi tubuh manusia adalah perubahan semulajadi yang ditentukan oleh Allah sebagai makhluknya. Mata dah rabun, uban dah bertabur, gigi nak gugur begitulah adatnya. Bagaimana menbantu diri sendiri untuk mengalami perubahan supaya tida seperti nenek nenek kita . Hindari diri dari bongkok, gigi biar tetap utuh. Kulit biar  kurang berkedut. Muka ceria dan boleh menjana ekonomi walau selepas usia 70an. Oh tidak lupa suami perlu dijaga kerana wanita ada seorang suami sahaja.

Dunia dah berubah. Tingkatkan ilmu untuk menambah nilai diri anda semuga kita semua dapat berbakti kepada manusia kerana Allah sehingga hujung nyawa di kandung badan. Manfaatkan perkembangan teknologi internet untuk tujuan yang baik. Penjagaan kesihatan jangan diambil sambil lewa.

Semasa sholat dalam perbuatan berdiri tegak, tangan kanan di atas tangan kiri di atas pusat,  Sholat sebagai satu waktu kerehatan. Lakukan pergerakan solat dengan perlahan dan penuh penghayatan. Ia sebagai satu senaman untuk setiap sendi dan pergerakan tubuh.
Jantung di sebelah kiri dada.Ingatlah jantung ini yang menjadi nadi penggerak di dalam tubuh manusia. Jagalah jantung. Kurangkan stress dan jaga pemakanan .Roh disuburkan dengan zikir dan bacaan Al Quran .

Amalan pengambilan minyak zaitun adalah baik sebagai amalan penjagaan jantung. Bagi mereka yang menghidapi darah tinggi, pengambilan omega 3 1000mg sehari dibuktikan dapat menghalang pembentukan (atherosceloris ) menimbunan lemak tidak baik ( low density lipoprotein- LDL)  di bawah dinding salur darah.
Pengambilan susu rendah  lemak tepu  dan tinggi kalsium adalah paling baik untuk diambil berterusan .

Sakit lutut ( arthritis), Radang kulit (dermatitis) atau alahan kulit, Radang saraf ( neuritis) adalah akibat radikal bebas yang menyebabkan kemusnahan tisu tubuh. Sakit akibat kekurangan oksigen yang sampai ke organ berkenaan. Minumlah susu kambing yang kurang menyebabkan kesan radang ini .

Berikut adalah fakta-fakta mengenai susu kambing:
1. Ia bersifat alkali , meneutralkan asid di dalam tubuh. Pengambilan lemak dan menjadi asid lemak, protein dari daging dan sayuran kekacang akan menjadi asid amino.
2.Ia mudah hadam.
3.Kandungan laktosa yang rendah. 7% lebih rendah dari susu lembu. Ia sesuai untuk diambil semasa cirit birit. Juga sebagai alternatif bagi mereka yang alahan terhada laktosa.
4.Ia mengandungi asid lemak yang baik . Membantu meningkatkan sistem pertahanan badan dan meningkatkan tenagan manusia.
5. Ia tidak memekatkan lendir sebagaimana susu lembu. Bayi akan muntah sekiranya mengalami selsema kerana kesan ini memekatkan lendir selepas bayi minum susu.
6.Ia kaya dengan selenium - antioksida untuk meningkatkan pertahanan badan .
7.Ia mengandungi kandungan Bioorganic Sodium yang tinggi - antipenuaan dan mengurangkan radang sendi.
8.Kandungan potassium dan kalsium yang tinggi berfungsi mengawal tekanan darah.
9.Riboflavin di dalam susu kambing perlu untuk pembebasan tenaga di dalam sel tubuh dan membantu mengawal lelah, eczema, kembung perut dan insomnia.
10. Ia mengandungi siliokon dan florine yang tinggi bagi pencegahan kencing manis and anti barah.

Beramallah dengan amalan minum susu kerana ia sunnah nabi. Beruntungnya jika kita dapat menjadikan ia sebagai minuman sepanjang hayat.


Susu rendah lemah dan tinggi kalsium ini di jual di Klinik Ummu 'Ammar. Sebarang pertanyaan sila sms ke nombor berikut 0196198146.

Selamat mencuba .

Penghayatan Al Fatihah - Siri 1

Deruan ombak berdesir memukul pantai. Hitam pekat di dada langit. Dalam kegelapan menjelang tengah malam. Suami dan anak-anak sedang dibuai tidur yang lena. Tiada kelihatan bintang-bintang bergemerlapan seperti semalam. Awan menutupi dada langit, membawa bersamanya butiran-butiran air yang bakal dicurahkan ke bumi. Detik dan waktunya hanya Allah yang mengetahuinya.


Bisik hati kecilku lagi: “Adakah segelap ini hatiku? Adakah pemahamanku dengan bait-bait ayat Surah Al-Fatihah yang ku alunkan setiap rakaat di dalam sholatku lebih baik penghayatannya hari ini, detik ini, masa ini berbanding sholatku waktu asar sebentar tadi.

Masa 11.59 dan 9 detik tengah malam tanggal 4 hb.September 2011, akan berlalu. Detik ini tidak akan datang lagi. Mampukah kita bertolak ansur dengan malaikat maut sekiranya ditakdirkan mati jam 12.00 tengah malam ini. Mati suatu yang pasti. Wahai diriku yang bergelar Hamba Allah, bermula saat ini inginku hayati Al-Fatihah yang diucapkan dengan lidahku semuga berbekas di hati di dalam sholat sebagai bekal menjalani kehidupan bahagia di dunia dan bekal untuk dituai hasilnya di alam akhirat. Pastikan sholat dilakukan 5 kali sehari tidak kurang satu waktu pun.

Bismillah..

Satu ungkapan keramat .Hanya hati yang penuh khusyuk berlagu syahdu menyebutnya akan terkesan mendarah daging di dalam diri. Islam agamaku.

Bismillah..

Sebutan dengan  lidah.TIdak cukup sekadar sebutan oleh lidah yang tidak bertulang.Ia menuntut pembuktian amalan . Neraca apakah yang digunakan memandu gaya hidup seharian? Bermula dengan celiknya mata di pagi hari sehingga ia direhatkan dalam tidur yang lena. Beruntunglah  sekiranya detik hati yang dipandu wahyu Ilahi dalam setiap diam dan gerak anggota. Yakin akan adanya pembalasan setiap gerak anggota di hadapan Allah. Takut kepdanya walaupun tanpa melihatnya kerana Allah Maha Melihat.

Wahai Allah. Akulah hambamu. Kedua mataku pemberianmu. Kedua tanganku mampu digerakkan denga kudrat dan keizinanmu. Koordinasi setiap urat-urat tanganku, alirah darah yang membekali setiap helaian urat-urat ini dan saraf yang menghantar deria rasa panas, sejuk, sentuhan lembut dan kasar, gatal dan getaran diinterpretasi di otak pada lokusnya. Alhamdulillah. Kedua telingaku kurnianmu. Dengannya aku mampu mendengar bunyi yang ingin ku dengar dan menabir bunyi yang tidak diingini.

Bismillah..
Terkandung 99 nama-nama Allah di dalamnya.
Bismillah…
Aku lemah Ya Allah. Segala yang dipinjamkan kepadaku akan kupulangkan kepadamu dengan sebaik-baik. Sebagai pembuktian menjana kebaikkan di dunia dan akhirat.
Bantulah aku Ya Allah dalam setiap denyutan jantungku untuk mentaati perintahmu dan meninggalkan laranganmu. Bantulah aku Ya Allah dalam setiap helaan nafasku. Bantulah aku Ya Allah pada setiap kerdipan mataku. Bantulah aku di setiap detik dan ketika. Ketentuan waktu aku menemuimu pasti di dalam pengetahuanmu.
Allah itu dekat. Asal sahaja kamu mengingatiku dalam setiap denyutan jantungmu.
Allah itu dekat. Asal sahaja kamu mengingatiku di dalam setiap helaan nafasmu.
Allah itu dekat.Asal sahaja kamu mengingatiku di setiap kerdipan matamu.
Ingatlah Allah dalam alunan bacaan Al Quran.
Ingatlah Allah di dalam doa-doamu.
Ingatlah Allah di dalam zikir di setiap waktu yang terluang dan di dalam diammu.
Pasti – Hanya mengingati Allah, hati menjadi tenang.




Pesanan untuk anak-anakku, Ahlan wa sahlan Ya Ramadhan

Wahai anak –anakku,pesanan menjelang Ramadhan.
Kisah cinta drama Korea nampaknya menjadi kegilaan remaja perempuan kini. Anak-anak lelaki  pula dengan Hip Hopnya. Hand phone pula memang menjadi teman sejati anak-anak . Lebih-lebih lagi program yang menawarkan internet dan mereka boleh melayari facebook dan tweeter di dalamnya. Pilihan mereka hanya di hujung jari.
Teringat saya kata Saidina Omar: “Didiklah anak-anak kamu untuk zaman mereka”. Macam mana ya. Ummi kena like semua anak-anak dalam facebook. Pun begitu, mungkin tak akan dapat mengikuti setiap aktiviti anak-anak di lima lokasi setiap saat dan ketika.
Wahai anak-anak. Memang ummi tak akan tahu dengan siapa dan untuk apa digunakan handphone itu tetapi Allah Maha Melihat. Tanamkan sifat Ihsan di dalam diri: Lakukanlah sesuatu seolah-olah kamu  merasa  kan melihat Allah, tidak sekali kamu dapat melihat Allah tetapi yakinlah Allah sentiasa melihat kamu.
Bayangkan sekiranya seseorang bersunyi-sunyi dengan teman lelakinya dan mereka merasa Allah Maha Melihat, sudah pasti mereka hanya akan keluar bukan berdua-duan tetapi berempat bersama rakan atau muhrim lain yang sudah berkahwin bersama mereka. Beginilah kami semasa mengenal pasangan bukan keluar berdua tetapi berempat. Bukan juga bertiga bersama kawan lelaki teman lelaki kamu atau bertiga dengan kawan perempuan kamu. Ramai juga teman lelaki yang akhirnya dipikat atau memikat kawan perempuan teman wanitanya.
Hem seperkara lagi. Nak tahu rahsia lelaki: Mereka akan mengejar cinta mereka. Maksudnya kalau mereka mencintai seseorang ,  orang itu sahaja yang digilainya. Sesiapa yang bertepuk sebelah tangan , lebih baik tarik diri kerana berkorban sampai bunuh diri pun tak akan dipandangnya. Redhalah kekasih hati tak sudi kerana cinta bukan semestinya memiliki. Paling penting jadikan hubungan cinta kepada manusia hanya untuk memperolehi cinta Ilahi.
Kami tidak mengharapkan apa-apa, hanya jadikanlah diri kalian seorang anak sholeh dan selohah sebagai harga paling berharga buat ummi dan abuya. Sehari di hujung minggu, setiap minggu atau sekurang-kurangnya sebulan sekali ziarahlah kami. Jadikanlah apa yang kami lakukan terhadap nenek sebagai ikutan .
Berbakti kepada ummi dan abuya semasa hayat masih ada. Pun begitu, kalian masih perlu berbakti kepada kedua ibubapa walaupun setelah kami meninggal dunia.
Ada orang marah apabila di ingatkan tentang tanggungjawab hubungan manusia dengan Allah dalam mendirikan sholat 5 waktu sehari semalam. Ini adalah tanda kesyukuran dan tanda seorang mendirikan tiang di dalam memelihara Ad deen . Hanya bertuhankan Allah bukan manusia atau harta. Ada orang yang mendirikan rumah seperti mahligai berjuta ringgit nilainya, tak sampai sebulan ajal menemuinya. Kata di antara mereka: “Apa engkau sibuk, kubur masing- masing lah”. Saya tanya kepada anak ini: “Adakah sama anak burung dengan anak manusia?”.
Tiada dakwa dakwi di antara haiwan tetapi seorang anak yang sholeh dapat membantu ibu ayah yang telah meninggal dunia. Doa di selepas setiap waktu sholat:” Rhabbir Fqfirlana waliwalidiina warhamhuma kama rabbayani shoqira”. Wahai tuhan kami ampunilah kedua ibu bapa kami dan rahmatilah keduanya seperti mana mereka mengasuh kami sejak kami kecil. Adakah tiada balasan azab kepada kedua  ibubapa sekiranya anak-anak yang mereka tinggalkan di dunia tidak sembahyang dan tentu sekali tiada doa kehadrat Allah memohon keampunan dan kerahmatan untuk mereka di alam kubur.
Anak adalah anugerah Allah yang paling besar kepada sepasang suami isteri. Tetapi alangkah malangnya anak yang lahir dari rahim seorang dari perbuatan maksiat hasil perzinaan atau sumbang mahram. Anak-anak ini yang kita dengar dibuang merata-rata seperti sampah. Sekiranya lahir kedunia tiada kerahmatan kekeluargaan yang sepatutnya menyumbang sebagai sekolah asuhan pertama manusia dalam mengisi kesempatan di dunia. Akhirnya tidak berkecuali seorang pun pasti mati. Mati adalah satu permulaan di alam ketiga di dalam perjalanan manusia menuju dan  menemui tuhannya.
Alhamdulillah. Alhamdulillah.Alhamdulillah. Ahlan wa sahlan Ya Ramadhan . Ahlan wa sahlan Ya Ramadhan. Selamat datang Bulan Ramadhan yang mulia. Segala amalan sholeh yang disukai Allah akan digandakan pahalanya. Sama-samalah kita berpuasa bukan hanya menahan lapar dan dahaga. Pelihara lidah dari percakapan yang sia-sia. Penuhi dengan ucapan zikir, istighfar dan membaca serta meneliti maksud Al-Quran. Satu juzuk sehari dan sekali khatam pada akhir Ramadhan ini.
Pelihara nafsu makan waktu berbuka. Berbuka secara sederhana dan jangan membazir. Jangan beratkan perut sehingga tertidur. Tak sempat bersama Imam menghidupkan malam Ramadhan dengan sholat Tarawih. Sholat ini hanya datang dan ditunaikan semasa Bulan Ramadhan yang mulia. 8 atau 23 bukan menjadi ukuran . Hanya kesyukuran dan kekusyukan melayan roh di dalam jasad untuk bermunajat sesuai dengan janjinya di hadapan Allah. “Sesungguhnya solatku dan  seluruh kehidupanku, hidupku dan matiku hanya kerana Allah.
Perbaiki niat dan ingat untuk niat bagi setiap aktiviti seharian. Berpakaian menutup aurat kerana Allah terlintas di hati setiap kali siap berpakaian. Semoga pakaian yang di pakai memperlihatkan ketrampilan di pemakai. Nampak Islam itu indah kerana Allah suka keindahan. Tetapi batas perhiasan janganlah melampau dan hindari niat untuk menunjuk dan menarik perhatian.
Satu niat, 10 ganjaran untuk akhirat. Ini merupakan objektif suatu aktiviti tersebut.  Bukankah buka catatan amalan setiap dari kita akan kita baca sendiri. Buku catatan yang akan ditulis oleh Malaikat Rakib dan ‘Atid di kanan dan kiri kita. Pastikan setiap aktiviti dimulakan dengan objektif iaitu niat. Ia juga adalah doa yang menandakan lemahnya manusia yang mengangkat Allah sebagai Al ‘Azim yang Maha Besar dan A’la yang Maha Tinggi.   Tiada perintah dan larangan yang patut di junjung oleh seorang HAMBA ALLAH jika kita yakin untuk bertemunya.
Wallahu A’lam.

DEMAM- Tip untuk cepat sembuh.

Kajian bersama pelajar Universiti Sains Islam Malaysia bagi  perundingan pesakit di klinik pesakit luar menunjukkan 70 peratus pesakit mengadu dengan keluhan demam. 60 peratus merupakan demam akibat jangkitan saluran pernafasan atas- jangkitan di tekak (pharynx), jangkitan tonsil, belakang tekak( larynx) atau jangkitan saluran pernafasan bawah- tracheitis, bronchitis,bronchiolitis.
Setiap dari kita tentunya akan mengalami demam sepanjang hidup ini. Tidak mengira umur dan jantina. Bayi, kanak-kanak, remaja, dewasa lelaki dan perempuan serta warga emas tentu akan mengalaminya. Ia lebih kerap terjadi kepada kumpulan rentan iaitu bayi, kanak-kanak dan warga emas. Juga pemulihan lebih lambat pada peringkat usia ini.
Demam merupakan reaksi badan yang normal. Ia merupakan tindakan yang menunjukkan sistem pertahanan badan menghadapi ancaman musuh. Sistem pertahanan tubuh diaktifkan bertujuan menentang jangkitan atau sebarang ancaman kesihatan.
Ramai yang beranggapan bahawa ubat panadol akan menyembuhkan penyakit. Ubat panadol atau nama saintifiknya paracetamol hanya menurunkan suhu badan sementara dan suhu badan akan meningkat semula sekiranya penyebab demam itu tidak ditangani. Paracetamol hanya mengurangkan gejala penyakit di awal selsema . Jika berlarutan selepas 2 hari , dapatkan pemeriksaan lanjutan untuk mengenalpasti serta menangani penyebab demam tersebut.
Tahukah anda bahawa jangkitan paru-paru masih merupakan penyebab jangkitan yang paling sering manjangkiti warga emas tetapi tanpa gejala demam atau batuk. Kebanyakan mereka hanya tidak lalu makan sahaja dan menyebabkan penyusutan tubuh secara mendadak. Keadaan ini menunjukkan mekanisma sistem tubuh telah menjadi lemah dan  mekanisma gagal memberi reaksi  yang sepatutnya.
Lapan puluh peratus penyebab demam secara tiba-tiba disebabkan oleh pendedahan tubuh kepada satu jenis virus-virus baru bilamana tiada antibodi yang khusus yang telah terhasil di dalam tubuh untuk membunuh virus tersebut . Sejak dulu, kini dan akan datang- virus masih merupakan 80 peratus  demam pada manusia. Virus mengalami perubahan mutasi dengan sedikit perubahan strukturnya.Akibatnya tubuh perlu menghasilkan antibodi baru untuk membunuhnya. Ramai di antara pesakit yang mengalami demam akibat virus akan bertanya, virus tu apa doktor?

Belum ada lagi buku di pasaran yang mengupas tajuk ini secara terperinci. Oleh itu saya mengambil inisiatif ini untuk membuka minda anda untuk membantu anda lebih memahami apa yang terjadi di dalam diri apabila anda demam dan bagaimana menangani demam dengan lebih berkesan. Sekiranya setiap orang bertanggungjawab untuk menambah sedikit pengetahuan ini walaupun kedengarannya biasa tetapi saya berharap usaha ini ia dapat membantu mnegurangkan kedatangan ke  unit kecemasan hospital. Sekiranya anda tahu megendalian kes demam dan memahami kes-kes mana yang bahaya dan memerlukan rawatan segera di hospital.
Berbagai persoalan mudah seperti mengenal agen-agen pertahanan badan di dalam diri kita sendiri. Mengenal demam yang bagaimana yang merbahaya termasuk kupasan mengenai cirit birit dan denggi di dalam buku ini.
Dapatkannya sebuah bagi sebuah rumah. Semoga usaha yang sedikit ini memberi manfaat kepada anda dalam rangka memahami diri untuk lebih mengenali tuhan. Kesyukuran hanya kepada Allah. Taati perintahnya dan jauhi larangannnya serta sentiasa ingat kepadanya adalah tanda kecintaan kepada Rabb – Maha Pencipta ,Maha Pemurah dan Maha Pengasihani.
Apakah fungsi ubat bagi demam akibat jangkitab virus?
Ubat-ubat yang diberikan bertujuan memberi kelegaan dari tanda-tanda jangkitan virus-virus ini seperti selsema, sakit sendi, sakit badan dan batuk.
Pemulihan tubuh dari jangkitan virus ini hanya apabila tubuh anda menghasilkan antibodi yang sesuai untuk membunuh virus-virus tersebut. 
Jangkamasa pemulihan dari semua jangkitan virus secara umumnya bergantung kepada berapa lama masa yang diperlukan oleh sistem pertahanan  anda menghasilkan antibodi khusus terhadap virus yang sedang menjangkiti anda.Antibodi perlu dihasilkan oleh tubuh sendiri. 

Sistem pertahanan tubuh anda adalah sistem pertahanan peribadi. Kekuatan sistem pertahanan tubuh masing-masing berbeza bergantung kepada makanan yang anda makan, ancaman kesihatan di persekitanan anda seperti pencemaran dari asap rokok sama ada anda adalah perokok atau perokok pasif. Faktor lain adalah pendedahan tubuh kepda bahan-bahan kimia seperti karbon monoksid dari asap kereta, racun serangga pada makanan, pengawet dan pewarna makanan. Juga bergantung kepada hormon-hormon stress yang teransang di dalam tubuh anda yang mengurangkan keberkesanan sistem pertahanan tubuh anda. Pemikiran positif dan amalan kerohanian yang berterusan juga mempengaruhi ketahanan sistem pertahanan tubuh anda.

Kajian saintifik di barat menunjukkan di antara 70 peratus sehingga 90 peratus kedatangan di klinik ada kaitan dengan stress. Stress menyebabkan peningkatan hormon kortisol yang mempengaruhi keberkesanan sel-sel darah putih memantau penyebab penyakit dan melambatkan penghasilan tubuh membentuk antibodi.
Luangkan sedikit masa emas anda untuk menyelami mekanisma tubuh ini dan mengetahui apakah yang ada di dalam diri sendiri bagi membantu penyembuhan demam dengan lebih cepat dengan izin Allah.

Sudah terbit. DEMAM- TIP UNTUK CEPAT SEMBUH . Karya saya dan Tuan Haji Mohd.Razali. Penerbitan Utusan Publication Sdn Bhd.  Dapatkannya terus dengan menghantar sms ke 019 6198146 – BELI BUKU - nama dan alamat atau dari toko buku berhampiran. Hanya dengan harga RM 11.50 sahaja

Motivasi bersenam- Sedarlah Jantung ini belum mati.

SEDARLAH –JANTUNG INI BELUM  MATI.
                Teringat arwah Ahmad Adib, anak ke tigaku  yang menghembuskan nafas terakhir tanggal 20.2.1997 pada usia setahun 9 bulan. Di wad pemerhatian kanak-kanak Hospital Alor Setar akibat pembengkakan jantung yang menanti jantung baru dari penderma yang sesuai. Resah sebelum ajalnya sampai. Si kecil yang tak berdosa ini juga terasa amat sakit sebelum nyawa meninggalkannya. Air sambungan di lengannya meleleh tak  mampu lagi memasuki tubuh.  Saat akhir mungkin terasa amat haus, dia menunjuk  bekas air di tepi katilnya. Ku suakan cawan berisi air ke mulutnya. Tiba-tiba dia tersedak dan tak sedarkan diri. Hampir setengah jam doktor bertugas dan pakar kanak-kanak melakukan resussitasi ke atasnya. Innalillahi wainna Ilaihi raji’un. Jam 9.15 malam itu Ahmad Adib disahkan meninggal dunia. Jantungnya yang membengkak dan lemah sudah tidak berdenyut lagi.
Kecil, besar, tua dan muda tidak terkecuali. Apabila ajalnya sampai tidak akan di lengahkan walau sesaat jua.
Untukku  dan kalian dengan jantung yang  masih berdenyut.  Sedikit nukilan untuk renungan bersama agar  jantung  sebesar gengaman tangan di kiri dada dihargai. Jantung ini yang tidak pernah berhenti berdenyut  .  Bermula dari usia  3 minggu di dalam rahim ibu hingga kini.
Mari bersama menyusuri  salur darah ke seluruh bahagian sel di dalam tubuh. Kita bermula dari bahagian kanan jantung. Darah ini telah melewati jantung yang membekali dirinya sendiri, tekak,esophagus,gaster,6 meter usus kecil, 1.5 meter usus besar, pancreas, otak, mata, telinga, saraf tunjang, rahim, ovary pada wanita, kelenjar prostat dan zakar pada lelaki,limpa,otot-otot badan buah pinggang . Semua darah mengalir ke  pembuluh tengah bahagian tubuh ( vena kava) akan menuju ke hati (hepar) dan seterusnya ke jantung kanan iaitu bilik atas kanan jantung (atrium kanan)  bilik bawah kiri jantung (Ventrikul kanan). Injap pemisah atrium kanan dan ventricle kanan tertutup. Pada masa yang sama: darah dari ventrikel kanan dipam keluar ke paru-paru  untuk menyahkan karbon dioksida. Darah dari bilik bawah jantung (ventrikel kiri) dipam keluar keseluruh bahagian tubuh.  Pengepaman jantung setelah darah terkumpul di dalam jantung boleh diukur menggunakan sphegnomenometer – “Tekanan darah Puan 120/80”. Bacaan tekanan darah 120mmHG merupakan tekanan bilik bawah jantung manakala 80mmHG adalah tekanan bilik atas jantung.  
Darah yang memasuki bahagian kanan jantung ini kaya dengan C02 dan vitamin larut lemak dari pengaliran cecair limfa terutama dari usus kecil dengan keluasan unjuran usus kecil(mikrovilli) dengan  keluasan satu padang bola sepak .  
Pernafasan yang normal berlaku tanpa disedari. Tetapi amat azab bagi yang menhidap serangan bronchial asthma atau Penyakit Penyempitan Salu Pernafasan yang kronik(COPD atau Chronic Osbtructive Airway Disease bagi penghisap rokok tegar). Oksigen diikat oleh rantaian di dalam sel darah merah.  Setelah tepu dengan oksigen darah dari paru-paru mengalir ke dalam jantung kiri. Mereka akan memasuki jantung kiri(atrium kiri dan terus ke ventrikel kiri).
Pengaliran  darah dari bilik atrium ke bilik ventrikel berlaku dalam 0.3 saat. LUB DUB-LUB DUB . Bunyi  apa tu?Ia adalah bunyi penutupan injap .LUB terhasil  bila injap pemisah di antara bilik jantung atas dan bawah tertutup .DUB kedengaran apabila injap dari pemisah bilik bawah jantung ke paru-paru serta injap pemisah di antara bilik bawah jantung dan salur darah keluar dari jantung tertutup. Kuatnya bunyi penutup bahagian jantung ini ya.
Anda dapat mendengar bunyi LUB DUB di bahagian kiri dada.Tak percaya???cuba adik-adik peluk ibu , rapatkan telinga ke dada ibu. Bunyi LUB DUB  ini menyamankan.
Anda dapat merasai denyutan jantung ini pada waktu shalat semasa kedudukan berdiri pada posisi normal.Tangan kiri pada bahagian kiri dada  dan tangan kanan di atas tangan kiri. Bertemu dua pergelangan tangan ini.
Jantung terletak di bawah tapak tangan. Seolah-olah hati dan jiwa serta fizikal bersatu.Syahdu berlagu pujian kepada Rabb.Pencipta sekalian alam. Arrahman- Maha Pemurah. Arrahim- Maha Pengasihani. Ingatlah mencari  kerehatan di dalam shalat. Rehatkan otak, rehatkan otot-otot yang  tegang setelah sepagi bekerja.  Banyak lagi faedahnya untuk kesihatan.
Satu perkara yang amat penting waktu shalat waktu khusus talian hayat. Kita menghubungi Allah  secara online tanpa gangguan -24434.( Dua rakaat Subuh, 4 rakaat Zohor, 4 rakaat Asar, 3 rakaat Maghrib dan 4 rakaat Isyak). Talian yang mudah tapi  berat dilakukan kerana pendorongnya adalah iman. Kemanisan dan kerehatan hanya diperolehi dengan mencari kekhusyukan sholat. Penuh ketundukan.  Kerendahan diri seorang hamba Allah.
Tangan kanan di atas dada, tangan kiri di atas tangan kanan. Bukankah begini kedudukan kanan setelah anda di kapankan sebelum di masukkan keliang lahad. Sewaktu shalat, ingatkan diri sentiasa menyedari, hidup ini tempat persinggahan.  Selepas shalat, hidup diteruskan lagi, tetapi Allah sentiasa di dalam ingatan dan hati. LUB DUB LUB DUB.  Sayangi Jantung ini selagi ia belum mati.
Perjalanan menyusuri salur darah akan diteruskan lagi.

Spicynodes