Photobucket

Saya akan bersenam hari ini .

Ciptaan Allah yang paling baik adalah manusia.  Perbezaan terbesar di antara manusia dan objek ciptaan manusia adalah keupayaannya untuk mengadaptasi dengan persekitan. Tetapi ia memerlukan imput maklumat yang di lihat dengan mata atau di dengar dengan telinga atau di rasa dengan deria rasa bagi seorang yang buta.

Bagaimana membudayakan senaman setiap hari? Ia memerlukan imput dari mata, maklumat diperolehi dair majalah ini. Untuk aplikasi bagi memperolehi kebaikkan senaman tiada cara lain , anda perlu bermula melangkah untuk bergerak aktif.
Kata Puan Ami: “ Ish! Bersenam ni saya malaslah.
Ini adalah kenyataan yang biasa kedengaran. Ada yang mengatakan begini: “ Saya mengemas rumah dan berkejar ke tempat kerja tu bukan rasanya dah lebih bersenamlah tu”.
Bersenam ada 3 kriteria:
1.       Aerobik -Pergerakan sederhana dan berturutan  yang meningkatkan denyutan jantung  sehingga 70 peratus dari denyutan jantung biasa . Contohnya denyutan jantung 80 kali seminit akan meningkat kepada  134 kali seminit.
2.       Flexibility- membantu pelenturan otot-otot supaya memperbaiki sifat semulajadi otot yang anjal.
3.       Against  resistance- senaman terhadap beban.
Senaman aerobic bukan hanya terhad kepada senaman aerobic sahaja. Berjogging, berjalan pantas, berenang dan menari samaada  tarian lembut seperti ballet ,tarian melayu atau breakdance merupakan senaman aerobic. Perbezaan di antara kaedah senaman di atas adalah intensity sederhana dan intensity tinggi.
Senaman yang hanya menggunakan kaitan pelenturan tubuh sahaja adalah seperti yoga  dan taichi .
Manakala senaman terhadap beban disalah ertinya. Kebanyakan orang beranggapan ia hanya untuk kaum lelaki yang berminat menyertai sukan angkat berat sahaja. Sebenarnya senaman jenis ini perlu bagi wanita juga. Ia bertujuan memejalkan otoo-otot dan meningkatkan kekuatan untuk menanggung beban. Bagi wanita berumur 30 an, senaman ini merupakan satu senaman yang perlu. Ia membantu meningkatkan bekalan darah lebih banyak kepada sendi-sendi, otot-otot dan tulang-tulang.
Tahukah anda bahawa pembentukan tulang pada tahap maksima sehingga berumur 20an. Selepas umur tersebut, tulang akan mengalami penyusutan . Penyusutan ini akan lebih cepat selepas berumur 35 tahun dank e atas. Kadar pereputan tulang akan lebih cepat dari kadar pembentukan tulang baru.  Tulang memerlukan mineral kalsium, magnesium dan kalium. 
Ramai di dalam kalangan wanita beranggapan, kerja rumah biasa merupakan kaedah senaman juga.  Sekiranya anda membasuh kain baju dengan menggunakan tangan, ini meruapkan senaman. Hanya menekan butang mesin basuh sahaja tidak memadai meningkatkan denyutan jantung.
Luangkan sedikit masa untuk diri sendiri. Ada pepatah Inggeris mengatakan, : “Exercise is poor man plastic surgery”. Apa maksud ungkapan ini. Nanti akan saya kongsikan , Insya Allah. Juga apa senaman yang boleh dilakukan secara integrasi di dalam aktiviti harian.

0 comments:

Post a Comment

Spicynodes